Het éérste online latin bladermagazine
in Nederland en België (v.a. dec 2009)

Archief: 1996-2007 - i.s.m. Salsainfo.nl
Reviews: index
word ook gratis lid van het Latin Emagazine

Cursus Spaans voor beginners:
Dit is een goede basiscursus voor iedereen die Spaans wil leren. U kunt er alle kanten mee op. Wilt u Spaans leren voor de vakantie, voor het werk of als hobby? Dan geeft deze cursus u een prima start. We gebruiken een interactieve lesmethode met veel oefenmateriaal. Tenslotte is een taal leren ook een kwestie van kilometers maken. Deze cursus wordt gegeven in Breda.
Spaanse cursussen in Breda en omgeving
Reviews: 4e Cubamania Festival, Tilburg
Noot: Wees er van bewust dat de inhoud van de geplaatste artikelen is gedateerd.
Otto van Helden
Tekst:
Otto van Helden - Lago-Latino
Fotografie:
Kati van Helden
Optreden:
20 & 21 mei 2006
Waar:
Bosvreugd Cultuurbos, Tilburg
Organisatie:
Salsa Info i.s.m Bosvreugd Cultuurbos, Tilburg
"Weer spelbreker"
In Nederland is een buitenfestival een gewaagde onderneming. Het weer wil nog wel eens spelbreker zijn. De weersberichten voorspelden voor de 21ste mei niet veel goeds. Maar het Tilburgse Bosvreugd leek op het dorpje van Asterix en Obelix. Terwijl het er in de rest van Nederland bar en boos aan toe ging, bood het festivalterrein heldhaftig weerstand. Op een enkele spat regen na, was het er aangenaam toeven. De ene band na de andere kon zijn act opvoeren voor een vrolijk dansend publiek. Pas een half uur na het afsluiten van het laatste daverende optreden werd het verzet gebroken. Na wat inleidende bliksemschichten spoelde het water bij bakken uit de hemel. Maar te laat. De feestvreugde had zich al naar het grote overdekte restaurant verplaatst. Daar konden de salsa die-hards tot in de kleinste uurtjes dansen op de vrolijke muziek van DJ Pregonero en Lady DJ Popchi.

Het festival had ook dit jaar een bijzonder sterk programma. Nieuw was een de avond tevoren georganiseerde "opwarm-party". Daarmee werd de aftrap in handen gelegd van de "Latin King of Suriname": Johan Misiedjan. Het echte Cubamania-gevoel moesten de voor zondag geprogrammeerde orkesten brengen. Dat de in het vooruitzicht gestelde orkesten elk een ander aspect van de Cubaanse muziek zouden belichten, was van meet af aan duidelijk. Inderdaad wisten zij het publiek op een natuurlijke wijze van de traditioneelste tradities naar de nieuwste nieuwigheden te voeren. In dat verband: de openingsact van het festival was een optreden van het Estudiantina Ensemble. Een muziekgezelschap dat het publiek trakteerde op danzones, boleros en andere muziekstijlen die ooit klonken uit het hart van de muziekcultuur in Santiago de Cuba: het Casa de la Trova. In de honger naar nieuw en modern, lijken de tradities van dit eerbiedwaardige instituut in vergetelheid te raken. Dit gezelschap laat het er niet bij zitten. Ze brengt de muziek met verve. Menige bezoeker was aangenaam verrast door de introverte klanken. Een enkele danser kon met de muziek uit de voeten. De rest bleef gefascineerd staan luisteren. Vertrouwder was de vrolijke muziek van Septeto Trio los Dos. Bij dit soort formaties moet het Westelijk halfrond inmiddels onwillekeurig aan oude onverwoestbare mannetjes denken.

Om dit idee kracht bij te zetten, had de formatie als troef de Cubaanse veteraan Jonas Vinent Logas ingezet. Deze kersvers uit Santiago de Cuba ingevlogen zanger verlevendigde het optreden en legde de kwaliteitslat weer een paar streepjes hoger. Met een repertoire bestaande uit sones, guarachas en son montunos wisten zij de danslustigen van het eerste tot het laatste nummer in een ijzeren houdgreep te houden. De volgende act was voorbehouden aan La Cubana. Deze formatie moest het repertoire richting salsa buigen. Vermeldenswaardig was het nummer "A el", een bewerking van een nummer van Oscar d'Leon. Het was speciaal voor dit festival op het programma gezet als eerbetoon aan Israel González. Deze sympathieke tresero was vorig jaar nog prominent op het festival aanwezig. Helaas is hij ons in maart dit jaar ontvallen. Het volgende optreden was van Molote y su Piquete die de muziek met eigen composities weer een nieuwe richting in wist te duwen. Van mainstream salsa werden de eerste tekenen van timba hoorbaar. De ingezette lijn werd doorgetrokken met het optreden van Jorge Cordero y su Team Latino. Wie zou denken dat deze Gran Daneses de la Salsa vergane glorie uit een grijs salsaverleden zijn, zit er naast. Jorge Cordero was al heel wat jaartjes bezig toen hij aan het Gran Daneses project begon. Jorge is dan ook niet blijven hangen bij een succesformule van vijftien jaar geleden. Hij is zijn eigen weg gaan zoeken en is mee geëvolueerd naar een hedendaags Cubaans geluid. Hij wilde met zijn orkest duidelijk zijn beste beentje voorzetten. Met een daverend optreden zorgden zij voor een waardige afsluiting die ons alleen maar doet verlangen naar meer.

Het feit dat dit nu al weer de vierde editie van het festival is, maakt dat het festival steeds meer groeit. Een indrukwekkend leger vrijwilligers zorgde voor een vlekkeloos verloop van het evenement. De vele standjes met de lekkerste hapjes uit de Zuid-Amerikaanse keuken, informatiestands uiteenlopend van Latina's 4 life en Latin A Life tot meer ideëel georiënteerde stands van o.a. Pax Cristi. Natuurlijk waren er ook meer commercieel georiënteerde stands met uiteenlopende Cubaanse producten zoals handgemaakte sigaren en de bekende stand van Caribbean Concept met Cubaanse cd's, muziekinstrumenten en snuisterijen. Alles bij elkaar zorgden al deze stands voor een gezellige verbindingslijn tussen de beide podia. Al met al was het wederom een pittig festival van hoge kwaliteit dat zich voltrok in een ontspannen familiaire sfeer. Terugkijkend op deze vierde editie van het festival was het meer dan duizend man tellend publiek de grote winnaar. Zij kregen waarvoor zij gekomen waren: Cubamania!
Cubamania Festival

Cubamania Festival

Cubamania Festival

Cubamania Festival

Cubamania Festival

Copyright: De inhoud van deze pagina, de daarin opgenomen gegevens, afbeeldingen, geluiden, teksten en combinaties daarvan en de programmatuur zijn beschermd door auteurs- en databankrechten. Deze rechten berusten bij Salsa Info/Latin EMagazine. Zonder schriftelijke voorafgaande toestemming van Salsa Info/Latin EMagazine is het niet toegestaan deze site of enig onderdeel daarvan te kopiëren.